Cała prawda o witaminie C

Cała prawda o witaminie C

Jesteśmy w trakcie sezonu zimowego, w którym coraz więcej osób łapie różne infekcje. Aby wzmocnić nasz organizm sięgamy po różne środki, a jednym z nich często bywa zakup suplementu w formie witaminy C. Poniżej kilka ważnych informacji na jej temat.

Witamina C to inaczej ,,kwas L – askorbinowy”. Zapewne wielu z Was słyszało o witaminie C lewoskrętnej. Otóż nie ma czegoś takiego jak witamina C lewoskrętna. Nazywanie witaminy C lewoskrętną przez firmy farmaceutyczne to tylko chwyt marketingowy, a swoje źródło ma najprawdopodobniej stąd że oznaczenie ,,L” pochodzi od słowa,,laevus” – co z łacińskiego oznacza lewy. Tak naprawdę witamina C jest prawoskrętna (czyli skręca światło spolaryzowane w lewo – ale w fizyczne teorie nie będziemy się teraz wgłębiać :))

Jakie znaczenie ma dla nas witamina C? Otóż witamina ta, jak powszechnie wiadomo nie tylko jest odpowiedzialna za zwiększenie odporności naszego organizmu ale też pełni wiele istotnych funkcji, m.in.:

  • zwiększa przyswajanie żelaza (dlatego powinniśmy łączyć produkty zawierające żelazo z produktami bogatymi w witaminę C)
  • zwiększa syntezę kolagenu
  • reguluje niektóre hormony
  • odgrywa istotną rolę w profilaktyce chorób nowotworowych i chorób serca

Czy przyjmowanie witaminy C w trakcie choroby ma sens? Badania pokazują, że profilaktyczne przyjmowanie witaminy C zmniejsza ryzyko wystąpienia przeziębień ale już jej suplementacja w trakcie infekcji, niestety nie ma wpływu na czas trwania oraz złagodzenie objawów choroby.

Witamina C występuje głównie w produktach roślinnych (w produktach zwierzęcych jej zawartość jest znikoma). Utarło się przekonanie, że najwięcej witaminy C zawierają owoce cytrusowe. Otóż nie! Większą jej ilość znajdziemy m.in. w owocach dzikiej róży, czarnej porzeczki, kiwi, natce pietruszki, papryce, warzywach kapustnych. 

Co ważne! Witamina C pochodzącą z suplementów nie jest gorsza od tej którą znajdziemy w żywności.  Syntetycznie pozyskana witamina C jest taka sama jak ta „naturalna” witamina C pochodząca z owoców i warzyw. Jednak oczywiście lepiej zjeść owoc czy warzywo niż tabletkę, ponieważ witaminy pochodzące z suplementów gorzej się przyswajają niż z naturalnych produktów.

Należy również pamiętać, że witamina C, nie jest trwałą witaminą. Podczas przechowywania produktów spożywczych zawierających tą witaminę czy w trakcie procesów kulinarnych mogą nastąpić jej znaczne straty, sięgające nawet do 80%! Dlatego warzywa i owoce bogate w witaminę C, o ile to możliwe najlepiej spożywać w formie surowej.